وقتی سرخی آتش زندگیت را به زردی می گرایاند
نوشته شده توسط : abbuse

'زردی من از تو، سرخی تو از من' شعری است كه مردمان ایران از قدیم به رسم سنت هنگام پریدن از روی آتش كوچكی كه خود افروخته اند می خواندند و خوشی و شادی را برای خود و سایر اعضای خانواده و دوستان آرزو می كردند.

امروزه برخی از جوانان ما به جای آتش زدن بوته ای كوچك لاستیك های بزرگ را آتش زده و در میان صداهای جنون آمیز ترقه ها و موادمنفجره به زعم خود به شادی می پردازند اما غافل از اینكه آتش رباینده شادابی و سرخی وجودشان می شود.

چهارشنبه سوری یا چهارشنبه سرخ یكی از آیین های ایرانیان در روزهای پایانی سال است كه آخرین شب سه شنبه سال خورشیدی را با بر افروختن آتش در آن و روشن نگهداشتنش تا طلوع آفتاب جشن می گرفتند تا آتش رنگ پریدگی و زردی بیماری و مشكلات آنان را بگیرد و به جای آن سرخی، گرمی و نیرو ارزانی شان دارد.

جشن چهارشنبه سوری پیشینیان تنها به آتش زدن هیزم یا بوته خشك و پریدن از روی آن ختم نمی شده بلكه كوزه شكنی، فال گوش نشینی، قاشق زنی، پختن آش و تقسیم آجیل از دیگر آداب آن بوده است.

متاسفانه این آیین كهن مانند برخی دیگر از آیین های ایرانیان قدیم تحریف شده و تبدیل به رفتار خشونت آمیز و دردسرساز و مغایر با عرف و منش جامعه نظیر آنچه كه امروزه تحت نام چهارشنبه سوری شاهد آن هستیم شده است.

آنچه از این آیین كهن باقی مانده منفجر كردن ترقه و فشفشه و ایجاد صداهای مهیب است بگونه ای كه سلامتی مردم بویژه قشر كودك و نوجوان را به خطر می اندازد و موجب ایجاد هرج و مرج و به بار آوردن لطمات روحی غیرقابل جبران برای خانواده ها می شود.

اعمال حركات ناشایست و مغایر با عرف جامعه ایرانی در چهارشنبه آخر سال كار را به آنجا رسانده كه بسیاری از علما جشن گرفتن در این شب را ممنوع كرده اند.

در آستانه چهارشنبه سوری امسال نیز پلیس سیستان و بلوچستان و اورژانس و آتش نشانی به حالت آماده باش درآمده اند تا بتوانند بموقع نسبت به دفع حوادث احتمالی اقدام كنند.

جانشین فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان در این باره به ایرنا گفت: در اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی و برخورد با فروشندگان مواد محترقه غیرمجاز از ابتدای امسال تاكنون ماموران نظارت بر اماكن عمومی طی 450 بازرسی از اماكن استان تعداد 70 هزار و 180 ترقه و مواد محترقه كشف كردند.

سرهنگ 'احمد طاهری' افزود: همچنین با شگردهای خاص پلیسی و اطلاعاتی مكانهای توزیع این اقلام شناسایی و چهار واحد صنفی در این زمینه پلمب شدند.

وی با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده برای جلوگیری از خطرات احتمالی در چهارشنبه آخر سال گفت: ماموران نظارت بر اماكن استان همه فروشندگی ها را بازرسی خواهند كرد و با فروشندگان مواد محترقه برخورد قانونی خواهند داشت.

جانشین فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان از جوانان و نوجوانان خواست از بازی با مواد محترقه و ترقه و پرتاب آنها به داخل خودروها، پیاده روها و معابر عمومی خودداری كنند و موجب آزار و اذیت شهروندان نشوند.

سرهنگ طاهری در ادامه ضمن ارائه توصیه ها و هشدارهای حفاظتی و مراقبتی به شهروندان و هم استانی های عزیز از آنان خواست با توجه به فرا رسیدن چهارشنبه پایان سال به نكات ایمنی و هشدارهای مسوولان توجه كنند و از آنجایی كه بیشترین آسیب دیدگان در چهارشنبه آخر سال را جوانان و نوجوانان تشكیل می دهند از والدین خواست بر رفتار فرزندانشان حساسیت و توجه بیشتری داشته باشند.

وی شادی خاطر و رضایت و سلامت شهروندان را خواسته قلبی تمامی سبزپوشان نیروی انتظامی دانست و گفت: از والدین انتظار می رود علاوه بر اجرای توصیه های ایمنی و احترام به حقوق شهر و شهروندی از بروز حوادث غیرقابل جبران كه با كمترین هزینه قابل پیشگیری است جلوگیری كنند و در صورت اصرار فرزندان به اجرای مراسم چهارشنبه با نظارت خانواده و در جلوی منزل انجام گیرد.

وی بیان كرد: امسال در هیچ یك از شهرهای سیستان و بلوچستان مكان خاصی برای برگزاری چهارشنبه سوری در نظر گرفته نشده و نوجوانان و جوانان با نظارت والدین خود می توانند تنها در محلات آتش های كوچكی برپا كنند.

وی تاكید كرد: ماموران نیروی انتظامی در شب چهارشنبه آخر سال با دارندگان مواد محترقه در سیستان و بلوچستان برخورد قانونی خواهند كرد.

گزارش های رسیده از سازمان های آتش نشانی و اورژانس حاكی از آماده باش همه آنها برای رسیدگی به حوادث احتمالی در چهارشنبه آخر سال است.

رییس مركز فوریت های پزشكی دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی - درمانی زاهدان در این باره به ایرنا گفت: خوشبختانه حوادث و خسارات چهارشنبه سوری در سیستان و بلوچستان در سالهای گذشته در مقایسه با استان های دیگر به مراتب كمتر بوده است.

'فریبرز راشدی' افزود: پارسال در چهارشنبه آخر سال در كل سیستان و بلوچستان تنها یك مورد مجروحیت جوان 25 ساله به علت انفجار مواد محترقه در دست و قطع شدن انگشتان در بوستان ملت زاهدان به مركز فوریتهای پزشكی گزارش شد.

وی بیان كرد: همه مراكز فوریت های پزشكی سیستان و بلوچستان در چهارشنبه آخر سال برای رسیدگی به مجروحان احتمالی در آماده باش كامل خواهند بود. ك/4

7315/653/2729/330





:: برچسب‌ها: جدید ,
:: بازدید از این مطلب : 300
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: